skip to Main Content
Confinament I Pandèmia. Quins Són Els Efectes Psicològics En Els Infants?

Confinament i pandèmia. Quins són els efectes psicològics en els infants?

Amb els confinaments i les restriccions relacionades amb la pandèmia del coronavirus, els pares han de tenir molta cura dels fills, que estan privats de contacte i sense poder sortir de casa. 

La situació actual per causa del coronavirus ens obliga a romandre a casa, de baixa laboral o teletreballant. Però hem d’intentar donar-li la volta i veure que és una oportunitat per a crear noves relacions amb els nostres fills. Per als infants i per a nosaltres la situació és nova i és important que aquesta privació de llibertat sigui el més agradable possible. 

 

Els efectes d’estar a casa 24h en les nenes i els nens

Els efectes no són el mateix per a totes les famílies, ni per a tots els infants, no cal dir que les situacions són diferents, ja sigui si tenim jardí o no, apartament amb balcó o sense, superfície petita o gran…

Segons l’edat que tinguin, els nens també aborden la situació de manera diferent. Tot i que els nadons són els menys afectats per la situació, els nens petits i els més grans noten que no tenen la llibertat que tenien. 

Segons els psicòlegs el temps per als nens no passa de la mateixa manera. Un període d’unes setmanes pot semblar una eternitat, tot i així els infants, prenen molt aviat consciència dels canvis que passen en el seu dia a dia.

El confinament pot provocar en les nenes i nens, angoixa, enrabiades, ira i fins i tot fòbies o traumatismes si no està ben gestionat pels pares.

Una de les primeres conseqüències del confinament i de les restriccions, és l’absència de socialització amb altres infants o resta de familiars. Tant si assisteixen a una escola bressol o a primària, suposa un canvi de vida enorme. Ja no van a classe, ja no juguen al pati ni al parc, ja no es troben amb els amics… Tots els aspectes de la socialització dels nens petits desapareixen de la nit al dia.

 

Consells per ajudar-nos a superar aquest moment difícil

  • Si és possible, oferiu-li al vostre fill que es trobi amb els seus millors amics fent videotrucades per exemple, per mantenir un mínim de contacte. També podeu planificar una activitat en grup, com ara cantar o fer una sessió de ioga, sense oblidar les activitats escolars. 
  • Variar els dies i el seu contingut és molt important. Però compte!, els nens també necessiten punts de referència. Fins i tot en cas de reclusió, és important fer-los respectar una determinada rutina que els prepararà per a la tornada a la “normalitat” 
  • Parlar amb els nostres fills si tenen entre 8 i 15 anys, sense dramatitzar ni minimitzar, trobar les paraules adequades, ajuda als nens i adolescents a processar informació, i a posar-la en perspectiva.  
  • Si ells tenen accés per si sols a la informació, a les xarxes socials, a imatges falses, els nens poden tenir por, a causa d’aquesta noció “d’invasió “, adverteix el psicòleg. En aquesta edat, és important ajudar als fills a classificar la informació que reben i preguntar-li si en volen parlar, si alguna cosa els espanta. 

Podrem posar en perspectiva aquesta nova epidèmia, donant exemples d’altres virus especialment contagiosos, evocant les altres epidèmies importants de la història que es pot estudiar a l’escola (grip estacional cada any, però també SARS, VIH, fins i tot grip espanyola i pesta, segons l’edat del nen).

L’objectiu és sortir de l’obsessió mediàtica i negativitat general, que pot crear ansietat i paranoia, i recordar que un virus també acaba desapareixent.

Back To Top